دانلود سریال ایرانی جیران 1401 با لینک مستقیم و رایگان [ قسمت آخر اضافه شد]

کارگردان حسن فتحی
بازیگران بهرام رادان, پریناز ایزدیار, مریلا زارعی
امتیاز 6.2

خلاصه داستان

سریال جیران، برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که : ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…

لینک های دانلود

قسمت 52
قسمت 51
قسمت 50
قسمت 49
قسمت 48
قسمت 47
قسمت 46
قسمت 45
قسمت 44
قسمت 43
قسمت 42
قسمت 41
قسمت 40
قسمت 39
قسمت 38
قسمت 37
قسمت 36
قسمت 35
قسمت 34
قسمت 33
قسمت 32
قسمت 31
قسمت 30
قسمت 29
قسمت 28
قسمت 27
قسمت 26
قسمت 25
قسمت 24
قسمت 23
قسمت 22
قسمت 21
قسمت 20
قسمت 19
قسمت 18
قسمت 17
قسمت 16
قسمت 15
قسمت 14
قسمت 13
قسمت 12

جیران

یکی از فیلم های زیبای سینما که مدت کمی است از اکرانش گذشته و توانسته مخاطب های زیادی به خود جذب کند سریال جیران است این فیلم در ژانر تاریخی و عاشقانه است که مربوط به دوره قاجارو اتفاقات دربار و زندگی شخصی پادشاه است.این فیلم فقط به مسائل داخل دربار نمی پردازد بلکه نیم نگاهی به مسائل اجتماعی و مدنی مردمان آن زمان نیز انداخته است .پس از اکران این فیلم مورد توجه بسیاری از فیلم دوستان قرار گرفت و انتقاد های مثبت و منفی زیادی دریافت کرد. در ادامه با دانلود فیلم جیران همراه ما باشید. خواندن کتاب های تاریخی یا دیدن فیلم های مربوط به دوران گذشته همیشه جذاب است. چرا که این وسایل ارتباطی به مانند پلی می مانند که آن سوی گذشته را به حال متصل می کنند.تاریخ همیشه مبهم و مرموز بوده است و همین باعث جذابیت آن می باشد. اینکه مردمان گذشته چگونه فکر می کردند، چه می پوشیدند، غذاهای آنها چه بوده است آیا حال و روزشان خوب بوده یا خیر و آیا معنویات و مادیات چه نقشی در زندگیشان داشته است، این ها همه سوالاتی است که برای همه نسل ها پیش می آید.ناگفته های بسیاری در تاریخ وجود دارد. می گویند در تاریخ تحریف وجود ‌دارد. برخی مورخان شاید به اجبار دست در تاریخ برده اند. اما بهرحال اگر به هر تکه از تاریخ از زوایای مختلف بنگریم، شاید سرجمع به یک نتایجی برسیم. بهرحال با همه تحریف ها و کم و زیاد ها دانستن و تحقیق در تاریخ همیشه سودمند بوده است.ناگفته نماند که در فیلم جیران هم تحریف تاریخ دیده می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. داستان این فیلم مربوط به زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، بعد از قتل امیر کبیر است. شاه بعد از این واقعه شرایط روحی مساعدی ندارد و به نظر می رسید که تحت تاثیراین حادثه دچاره افسردگی شده بود و تحت همین شرایط روزی با لباس مبدّل به‌همراه سَرقراوُل خود به شکار می‌رود. او در دشت شکار با دختر رعیت‌زاده‌ای به‌نام «خدیجه» آشنا می‌شود خدیجه ابتدا او را نمیشناخت و با غرور با او صحبت کرد که همین که این دیدار ابتدای داستان عاشقانه‌ی او با خدیجه را رقم می‌زند.یکی از فیلم های جذاب که دانلود سریال جیران است که می تواند اوقات خوشی برای شما رقم زند.

سریال «جیران» به زندگی ناصرالدین میرزا با بازی بهرام رادان  چهارمین پادشاه قاجاری، در برهه آشنایی و ازدواجش  با خدیجه خانم تجریشی با بازی درخشان  پریناز ایزدیارکه شاه به او لقب جیران داده بود می‌پردازد. میرزا محمد تقی خان فراهانی، ملقب به امیرکبیر به تازگی با دسیسه درباریان و کشور های بیگانه با دستور ملک جهان خانم با بازی مریلا زارعی مهدعلیا دربار قاجار به قتل رسیده است و ناصرالدین میرزا نیز به پیدا کردن یک همسر جدید، بیشتر از اداره کشور اهمیت می‌دهد. خدیجه نیز دختر چابک و بسیار زیبا بود که  به قول ناصرالدین میرزا، سرخ زبانی است که علاقه زیادی به شکار و فعالیت‌هایی دارد که در اوایل قرن ۱۳ شمسی، فعالیت‌هایی مردانه محسوب می‌شدند. ظاهرا داستان این سریال، برداشتی خاطرات تقی دانشور، ملقب به اعلم‌السلطان و مونس‌الدوله، کنیز انیس‌الدوله است. با دانلود سریال جیران در این نقد و برسی همراه ما باشید

خلاصه داستان جیران

پس از قتل امیرکبیر، ناصرالدین شاه در شرایط روحی نامساعدی به‌سر می‌برد. از همین روی با سَرقراوُل خود «سلمان» با لباس مبدّل به دشت شکار می‌زند. رفتن او به شکارگاه تجریش همانا و ملاقات با خدیجه و عاشق‌شدنش نیز همانا. خدیجه نیز دختر باسواد و زبروزرنگ آن حوالی است که دلباخته‌ی شاگرد پدرش «سیاوش» است. سیاوش نیز سخت عاشق خدیجه است و برای آنکه بتواند به خواستگاری او بیاید به روستای خود می‌رود تا دست پر و به‌همراه مادربزرگش که تنها کس‌وکار اوست به خواستگاری خدیجه بیاید. اما ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد. شاه که بی‌تاب خدیجه شده و او را جیران لقب داده است، کاروانی را به خواستگاری خدیجه می‌فرستد. اهالی روستا و خانواده‌ی خدیجه با شنیدن خبر و دیدن کاروان، سر از پا نمی‌شناسند و برای عروس‌کردن خدیجه لحظه‌شماری می‌کنند. همه‌چیز به خواست شاه پیش می‌رود. خدیجه که شوکه شده است، توسط خانواده و اهالی روستا بی‌هیچ اراده‌ای راهی دربار می‌شود و سیاوش در نقطه‌ای دور و بی‌خبر از همه‌جا عزادار مادربزرگش شده است. از سوی دیگر مهدعلیا که از همه‌چیز بی‌اطلاع است، به پیشنهاد ندیمه‌اش «نقره» دختری به‌نام «سارای گرجی» را برای ازدواج چند باره‌ پسرش لقمه گرفته است، تا بلکه حال و روز شاه بهتر شود. سارای گرجی نیز با غم و اندوه فراوانی به سمت دربار راهی است و برادرش توسط افرادی ناشناسی که وابسته به دربارند گروگان گرفته شده است.

خدیجه به صیغه‌ شاه درمی‌آید و رفته‌رفته او نیز به شاه علاقه‌مند می‌شود. از سوی دیگر، سیاوش از داستان شاه و جیران مطلع می‌گردد و به‌خواست جیران و با همدستی سلمان لباس قراولی به ‌تن می‌کند و وارد دربار می‌شود. داستان با فراز و نشیب‌های فراوانی سیاوش را به پهلوان اولی شهر می‌رساند و جیران و شاه را عزادار نوزادشان می‌کند. در گیرودار اینکه جیران به‌دنبال قاتل نوزادش می‌گردد، سیاوش از دربار بیرون می‌زند و حالا که او و سارای گرجی در ماجرایی عاشق یکدیگر شده‌اند، از طریق کفایت خاتون (تاجر و از نوادگان سلسله‌ی زندیه) متوجه می‌شود که از نوادگان سلسله‌ی زند است و تنها اوست که می‌تواند تاج و تخت غصب‌شده‌ اجداد خود را از قجرها پس بگیرد. حالا سیاوش به پشتوانه‌ عشق سارا و راهنمایی‌های کفایت خاتون و گرفتن حق و حقوق رعیت بی‌نوا در فکر بازپس‌گیر سلطنت است و می‌خواهد که به جای شاه بر مملکت تسلط پیدا کند.

نقد و برسی جیران

«نخستین قسمت » حسن فتحی تا حد خوبی یادآور همان شکل و شمایل از فیلمنامه نویسی و فیلمسازی است که از او در روزهای خوب فیلمسازی و سریال سازی اش به خاطر داریم. چرا؟ فتحی در گام نخست این اثر تازه اش کاملا روان و بی اضافه کاری موفق شده تا جهان اثر و مختصات روابط و کشمکش ها را برای مخاطبش تعریف و ترسیم کند.این مسئله در شکل نگارش فیلمنامه و چینش فعل و انفعالات درون متنی و در ادامه در شکل کارگردانی او قابل رصد است.هرچند برای قضاوت زود است باید نشست و دست کم چند قسمتی از سریال را دید تا بتوان نظر دقیقی در مورد چند و چون آن ارائه کرد. در قدم نخست اما فتحی تا حد خوبی از پس معرفی فضای کلی داستان و معرفی موقعیت جغرافیایی و ترسم آرزوها و موانع پیش روی این آرزوها برآمده است که طبیعتا انتظارات از قسمت های بعدی سریال را بالا می برد. از فیلم های جذاب ک می تواند اوقات خوشی برایتان فراهم کند دانلود سریال جیران است. نكته بعدى كه بايد به ان اشاره كرد مربوط به طراحي لباس است. نمى توان كاخ گلستان را با همه تجملش نشان داد اما اين شكوه و تجمل در البسه بازيگران كمتر ديده شود، اگر براى لباس ها به لحاظ بودجه مشكلي بوده است، مى توانستند با پارچه هايى ارزان تر ولى با رنك هاى شاد اين مشكل را بر طرف كنند. ترفندى كه در خيلى از سريال هاى تاريخى مورد استفاده قرار مى گيرد. ز نكات مثبت سريال جيران مى توان به موسيقى زيبای آن و خوانندگی همايون شجريان اشاره كرد. همچنين تيتراژ زيباى مجموعه كه كار ابراهيم حقيقى است و فيلمبردارى خوب عليرضا رنجبران نيز قابل تحسين است. همچنين اسم اوردن از رفتگان سينماى ايران و تقديم هر قسمت به يكی از انها از كارهاى قابل تقدير دست اندركاران مجموعه از جمله كارگردان است. سریال جیران یکی از بهترین فیلم های تاریخی است که می توانید با دانلود آن به تماشای آن بنشینید

 

تحیل و نقد بازیگران سریال جیران

در فیلم جیران بازیگران مطرح ایران نقش افرینی می کنند که در ادامه به برسی آن ها می پردازیم. بهرام رادان، پريناز ايزديار، اميرحسين فتحى، مريلازارعى، مهدى پاكدل، امير جعفرى بازيگران اصلى سريال هستند كه در ميان انها به نظر مي رسد، “امير حسين فتحی” و “امير جعفرى” از نظر فيزيك بازيگرى و نحوه اجراى نقش بهترين انتخاب ها و متناسب نقش هستند.زیرا مردان دوره قاجار از لحاظ اندام بسیار ورزیده بودند و چهره هایشان نیز ابهت قابل توجهی داشت. اگرچه اكثر بازيگرانی كه در نقش هاى كليدی اين مجموعه بازى مى كنند، بازيگران قابلى هستند و بارها بازى هاى زيبايشان را در نقش هاى ديگر ديده ايم اما اين دليل نمى شود كه هر بازيگرى بتواند فيزيك و خصوصيات هر نقش تاريخى را داشته باشد،با دانلود سریال جیران همراه ما باشید.

بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در فیلم جیران: از بهرام رادان تاكنون بازى هاى خوبى ديده ايم، به عنوان مثال مى توان به بازى قابل تامل وى در فيلم بى پولى (حميد نعمت الله) اشاره كرد. اما فيزيك وى با نقش ناصرالدين شاه جور در نمى ايد، رادان قيافه معصومى دارد و با اينكه سعي مى كند نقشش را خوب بازى كند، نمى توان او را در نقش ناصرالدين شاه پذيرفت كه خباثت و شرارت از چشمانش مى بارد.همچنين فرم گريم وى با فيزيكش همخوانى ندارد.زیرا ناصر الدین شاه قاجار از لحاظ اندام مردی قد بلند و از لحاظ مشخصات چهره او فردی بود که خشم از چهره او می بارید.بهرام رادان این مشخصات را نداشت.

پریناز ایزدیار در نقش جیران: همچنين بازيگر نقش جيران، با دانلود سریال جیران و تماشای آن خواهید دید که پريناز ايزديار با اينكه بازى خوبى در اين سريال دارد و خيلی سعى مى كند كه در اين نقش جا بيافتد اما كارگردان مى توانست بازيگرى را انتخاب كند كه وجه تسميه بيشترى با اين نقش داشته باشد. البته كه طراحي لباس و گريم بسيار مى تواند در باور پذيرى نقش ها موثر باشد. اما بهتر است كه از ابتدا بازيگراني انتخاب شوند كه از نظر ظاهرى به نقش شباهت بيشترى داشته باشند، گرچه ظاهرا از جيران عكسى موجود نيست و تنها يك نقاشى به جاى مانده.همین عکس که از خدیجه تجریشی جا مانده است تفاوت های زیادی با پریناز ایزدیار دارد ولی خانوم ایزدیار در این سریال بسیار خوش درخشیده است .از فیلم های دیگر که می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تماشای فیلم برای شما باشد دانلود سریال بی گناه است.

همچنين صداى مهدى پاكدل در تناقص با نقش خشنى است كه ايفا مى كند، صدای او به هیچ وجه با شخصیت خشن او نمی سازد بهتر بود كه در اين سريال براى وی دوبلور مى گذاشتند.تا نقش مهدی پاک دل بیشتر می درخشید. بازيگر نقش مهد عليا، “مريلا زارعى”، توانسته نقش را در بياورد ولى نحوه بازى اش در اين مجموعه با ژست و حركات غلو شده همراه است.از بازیگرانی که با جرعت می تواند بازی اش را در این فیلم ستایش کرد مریلا زارعی است.

مرتضی اسماعیل کاشی در نقش خواجه روشن: توجه كنيم وقتى يك سريال تاريخى ساخته مى شود ناخوداگاه با ديگر سريال هايى از اين دست، مقايسه مى شود. در سريال جيران همچنين مى تواند نقطه عطفى باشد براى “مرتضى اسماعيل كاشى” در نقش “خواجه روشن”. او كه بيشتر درتاتر فعاليت دارد، با اين مجموعه توانسته با تركيبى از بازيگرى درونى و بيرونى و البته بيشتر بيرونى بازى خوب و موثرى از خود به جاى بگذارد. همچنين “فاطمه مسعودى فر” در نقش بانوی گرجى با يك بازى درونى، طبيعى و زير پوستى، توانسته نقش را از آن خود كند.

نگاهی به شخصیت جیران در تاریخ

جیران که به ترکی به معنای غزال است، لقبی است که ناصرالدین‌شاه به زن محبوب‌ خود یعنی خدیجه خانم تجریشی داد. خدیجه خانم تجریشی که به نام فروغ‌السلطنه نیز معروف بود، دختر باغبانی به نام محمدعلی بود. خانواده او از اهالی تجریش و قریه کوهسار بودند. جایی که در آن زمان خوش آب‌ وهوایی‌اش زبانزد خاص و عام بود. او بااینکه در خانواده‌ای کاملاً معمولی و روستایی بزرگ شده بود، روحیه‌ای جسور، کنجکاو و بلند پرواز داشت. از ویژگی‌های شخصیتی ذکر شده درباره جیران می‌توان به علاقه بی‌حدوحصر او به سوارکاری اشاره کرد. در آن سال‌ها که عمده زن‌ها به کارهای خانه مشغول بودند و سوارکاری و شکار برای دختران چندان رواج نداشت، خدیجه تجریشی مدام به اسب‌سواری می‌رفت و نقل است که لباس و چکمه مردانه می‌پوشید و روبنده‌اش را به گرد سر می‌پیچید و بسیار چالاک اسب ‌سواری می‌کرد و به شکار می‌پرداخت.روحیه او از دختران دوران خود بسیار متفاوت تر بود. همین شیفتگی جیران به شکار و رفتار خارج از عرف زمانه‌اش یکی از دلایل دلبستگی ناصرالدین‌شاه به او بود و البته به این‌ها باید زیبایی‌اش را نیز اضافه کرد که در همان لحظه نخست دلِ شاه را برد و به خاطر درشتی و زیبایی چشمانش، شاه به او لقب جیران داد. درباره نحوه آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران و اولین دیدار عاشقانه آن‌ها چند نقل‌قول تاریخی وجود دارد که نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.با دانلود سریال جیران همراه ما باشید.

اولین دیدار شاه با جیران

در کتاب اعلم‌السطلنه (تقی‌ دانشور) نحوه ملاقات ناصرالدین‌شاه با جیران به این صورت ذکر شده است:

«شاه روزی در اطراف شمیران و تجریش سواره به شکار بلدرچین رفته بود. غفلتاً چند بلدرچین روی درخت توتی پریدند و شاه برای زدن آنها زیر درخت توت رفت. دختری دهاتی بالای درخت رفته و مشغول خوردن توت بود. دخترک اعتنایی به شاه نکرد.

ولی شاه فریفته جمال دختر دهاتی شد و بر سبیل مزاح خطاب به وی گفت: دختر! زن من می‌شی؟ دخترک شانه‌هایش را بالا انداخت و بدون آنکه بداند طرف صحبتش شاه مملکت است، گفت: تو که داخل آدم نیستی. من زن شاه می‌شم! و بعد با لفظ برو گم شو! مکالمه را تمام شده حساب کرده بود. اما وقتی ملازمان شاه ترسان و لرزان او را شیرفهم کردند که این مرد با این لباس و این خدم و حشم شاه مملکت است، جیران از درخت پایین پرید و با رفتاری مؤدب و شرمسار، عذرخواهی کرده بود. شاه جوان که از همان ابتدا شیفته سکنات و وجنات او شده بود، او را به ارگ سلطنتی دعوت کرد و از او خواست تا با شاه ازدواج کند.

در مورد دیدار شاه با جیران روایت های زیادی وجود دارد یکی دیگر از آن روایت ها همچنین روایت دیگری توسط عباس امانت درباره این دیدار ذکر شده که به این شرح است:

جیران ابتدا به جهت فراگرفتن رقص و آواز به حرم‌سرای شاهی آورده شد و نخستین‌بار ناصرالدین‌شاه او را اندکی پس از قتل امیرکبیر در جمع ملازمان مهدعلیا دید و همان‌جا به او دل بست.

در روایت دیگری هم مونس الدوله که ندیمه و کنیز انیس الدوله (همسر و سوگلی ناصرالدین‌شاه بعد از جیران) اولین دیدار ناصرالدین‌شاه و جیران را این‌گونه شرح می‌دهد:

شاه که در حین تفرج، زیر درخت توتی به جمعی از دختران که جیران نیز میان آن‌ها بود برخورده بود، فریفته چشمان درشت و سیاه او شد و ملازمان خود را فرستاد تا از نام و نشانش سؤال کنند و پدرش را بیابند. ناصرالدین‌شاه آن‌قدر آنجا منتظر ایستاد تا خواجه‌ها و پیشخدمت‌ها آمدند و خبر آوردند که اسم او خدیجه است و اسم پدرش هم «میرزا محمدعلی». دیگر کار تمام بود و به حکم قبله عالم، جیران را از درخت پائین آوردند و پیش خانم‌های اندرون بردند. رختش را عوض کردند، حمامش بردند و ملاباشی او را نودونه سال برای ناصرالدین‌شاه صیغه کرد.
اما حسین لعل در کتاب «قبله عالم» این دیدار را کاملاً متفاوت از دیگران نقل می‌کند، او نوشته است که ناصرالدین‌شاه در دوران پیری‌اش با جیران دیدار کرده و سوار بر کالسکه‌ای به ‌طرف صاحبقرانیه در حرکت بوده که ناگهان صدای آواز دلنشینی می‌شنود؛ از کالسکه پیاده شده و به دنبال صدا می‌گردد تا این‌که به دیوار باغی می‌رسد و نهایتاً صاحب صدا (جیران) را می‌یابد و همان‌جا یک دل نه، صد دل عاشق جیران می‌شود؛ جیران هم مدهوش زرق‌وبرق و لباس زیبا شاه شده به‌سرعت همسری او را می‌پذیرد.هر کدام از این روایت‌ها که آغاز آشنایی جیران و ناصرالدین‌شاه باشد آغازی برای یک زندگی پر و پیچ خم برای یک زن و تأثیرگذاری او بر دربار قاجار و تاریخ است.

زندگی جیران بعد از ورود به دربار پر ماجرای قاجار: با دانلود سریال جیران خواهید دید که، خدیجه تجریشی احتمالاً در سال ۱۲۳۰ وارد دربار ناصرالدین‌شاه شد و با توجه به این‌که شاه‌ پیش از او ۴ زن عقدی داشت، امکان عقد دائم وجود نداشت و او به‌عنوان یکی از زنان صیغه‌ای وارد حرمسرا شد، از همان بدو ورود و به خاطر توجه بسیار ناصرالدین‌شاه به او مورد غضب و بی‌مهری برخی از زنان ناصرالدین میرزا واقع شد و از سوی دیگر مهدعلیا مادر ناصرالدین‌شاه نیز او را دوست نداشت و معتقد بود او پسرش را جادو و جمبل کرده است!

اما علاقه و عشق شاه به جیران سبب شد او به عقد نکاح دائمی شاه دربیاید!‌ همان‌طور که گفتیم پیش از جیران، شاه ۴ زن عقدی داشت که همگی از تبار قاجار بودند و به همین دلیل فرزندانشان امکان ولیعهدی داشتند، اما ناصرالدین‌شاه تصمیم گرفت از عقد دائم خود با ستاره خانم زن چهارم عقدی‌اش صرف‌نظر کند و عقد دائم او را تبدیل به متعه کرد که بتواند جیران را به جای او به عقد نکاح دائمی دربیارود.

باید در نظر داشت زنِ عقدی شاه بودن آن هم در حرمسرایی که به قولی ۱۱۲ زن برای شاه در آن بود، امر بسیار مهمی محسوب می‌شد و همین حرکت شاه باعث شد جیران جایگاه بالاتری در حرمسرا پیدا کند.

از نظر درباریان و به‌خصوص زنانِ حرمسرا که بیش‌تر آن‌ها رگ و ریشه‌های پادشاهی و مناسب دولتی داشتند، حضور یک دختر «دهاتی»  به قول آن‌ها به‌عنوان سوگلی شاه پذیرفتنی نبود. از سوی دیگر نحوه رفتار و اقدامات جیران در سال‌های بعد از ورود به حرمسرا باعث شد کینه‌های بیش‌تری علیه او شکل بگیرد.

از جیران به‌عنوان پرنفوذ ‌ترین زنِ عهد ناصری نیز نام می‌برند،‌ او زنی کنجکاو، جسور و پرجنب‌وجوش و جوش بود و به‌ واسطه تفاوت طبقاتی‌اش با زنان قدرتمند حرمسرا معمولاً خود را در موقعیت‌های سخت دخالت می‌داد و سعی می‌کرد توانایی‌هایش را بیش‌ازپیش به رخ شاه بکشد تا بتواند نفوذ بیش‌تری در دربار داشته باشد. او با این‌که چهار فرزند به دنیا آورد اما نتوانست هیچ‌ کدام را به‌عنوان جانشین شاه و در ولیعهدی او بگذارد، چون از بخت بدش هر چهار فرزندش خیلی زود فوت کردند و عمر هیچ‌کدام کفاف نداد تا جانشین پدر باشد.

بااینکه هیچ‌کدام از فرزندان جیران عمر طولانی برای ولیعهدی نداشتند اما او هیچ‌گاه برای به قدرت رسیدن فرزندانش از پای ننشست و فرزندش امیرنظام را با نقشه‌ای مفصل به ولیعهدی هرچند کوتاه‌مدت‌ رساند.

ماجرای ولیعهدی پسر جیران: محمدقاسم که فرزند دوم جیران بود در پنج‌سالگی از سوی پادشاه به لقب امیرنظام و فرماندهی کل قشون ایران منصوب شد! در آن زمان ناصرالدین‌شاه ولیعهدی به نام سلطان معین‌الدین داشت که فرزند خجسته خانم تاج الدوله دختر شاهزاده سیف‌الله میرزا بود. فوت این پسر در مهرماه ۱۲۳۵ عرصه را برای ولیعهدی زودتر امیرنظام آماده کرد. اما با توجه به اینکه جیران نسبی غیر قاجاری داشت و در آن زمان هنوز به عقد دائم شاه در نیامده بود، امکان اعلام ولیعهدی امیرنظام وجود نداشت، به همین دلیل جیران با تحت‌فشار قراردادن میرزا آقاخان نوری (صدراعظم ناصرالدین‌شاه) و همدستی با مستوفی الممالک و عزیز خان مکری، فهرستی از جرائم میرزا آقاخان تنظیم کرده و شخصاً آن را به شاه تحویل داد. البته در اینجا جیران از هوش خود استفاده کرده و تنها بخشی از جرائم را به نزد شاه برد تا میرزا آقا خان مجاب شود موافقت شاه را برای ولیعهدی امیرنظام بگیرد.

میرزا آقا خان هم برای افشا نشدن هر چه بیش‌تر فساد و جرائمش نزد شاه تمام توان خود را به کار گرفت و با دولت‌های روسیه و بریتانیا سر این موضوع مذاکراتی کرد، همچنین پزشک دربار یاکوب پولاک را راضی کرد تائید کند که مظفرالدین میرزا به دلیل ضعف عقلی‌ و جسمی شایستگی به سلطنت رسیدن پس از ناصرالدین‌شاه را ندارد (مظفرالدین میرزا به خاصر نسب قاجاری و عقدی بودن مادرش گزینه بعدی ولیعهدی بود).

قدم بعدی جیران برای ولیعهدی پسرش تهیه تباری جعلی بود که او را به ایلخانان مغول و شاهان ساسانی نسبت می‌داد. همه این موارد به‌علاوه عقد دائم جیران توسط شاه زمینه کامل ولیعهدی برای امیرنظام را فراهم ساخت.

باید متذکر شوم این رویدادها در حالی اتفاق می‌افتاد که مهدعلیا به‌هیچ‌وجه از هیچ‌کدام آن‌ها راضی نبود و تنفر عمیق از جیران در دل او ریشه دواند. سرانجام در شهریور ۱۲۲۶امیرنظام به‌صورت رسمی به‌عنوان ولیعهد ناصرالدین‌شاه،‌ سلطان صاحبقران، اعلام شد.

چیزی نگذشت که امیرنظام بیمار شد و برخی از اقوال بر این است که نوری ولیعهد را مسموم کرده بود. عمر ولیعهدی امیرنظام فقط یک هفته دوام داشت و مرگ او صدمه بسیاری به روح و روان جیران و البته شاه زد. شایعات بسیاری در خصوص مرگ امیرنظام و دخالت میرزا آقاخان نوری بر سر زبان‌ها بود که همین شایعات باعث شد مخالفت جیران با نوری بار دیگر آغاز شود و زمانی که او در سال ۱۲۳۷ از صدارتش عزل شد به درخواست جیران تمام بستگانش اعم از بچه‌ها،‌عموها و بردار و برادرزاده‌هایش نیز از دربار رانده شدند.از گزینه های دیگر شما برای دانلود سریال ایرانی و تماشای آن می توان به تماشای سریال جیران اشاره کرد.

مرگ جیران: جیران پس از فوت امیرنظام دچار افسردگی بسیاری شد او که هر چهار فرزندش یعنی سلطان محمد میرزا، محمدقاسم میرزا، رکن‌الدین میرزا و خورشید کلاه خانم را از دست داده بود دیگر امیدی به آوردن فرزند دیگر نداشت و از سوی دیگر مدام تحت‌فشار و کینه مهدعلیا بود. او خیلی زود و در سال ۱۲۳۸ و تنها یک سال پس از مرگ امیرنظام جان باخت.

در خصوص بیماری جیران گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد ازجمله اینکه او دچار بیماری سل بود و تا لحظه آخر پادشاه از کنار تخت بیماری‌اش تکان نخورد.

بی‌اغراق می‌توان ادعا کرد مرگ جیران تراژیک‌ترین اتفاق زندگی ناصرالدین‌شاه بود. او با مرگ جیران به‌طورکلی تغییر کرد و هیچ‌گاه نتوانست داغ جیران را فراموش کند. او به هیچ‌کس دیگر اجازه اقامت در عمارت جیران را نداد و برای جیرانش مقبره‌ای در حرم شاه عبدالعظیم ساخت که خودش نیز بعدها و پس از ترورش به دست میرزا رضای کرمانی در همان مقبره به خاک سپرده شد. پس از جیران شاه به وصیت او با انیس الدوله که دست‌پرورده جیران بود ازدواج کرد و از انیس‌الدوله روایت‌هایی درباره جیران وجود دارد ازجمله اینکه ناصرالدین‌شاه پرتره‌ای از جیران با سیاه‌قلم کشیده بود که دائم به آن نگاه می‌کرده است.

کلام اخر 

جیران یکی از بهترین فیلم های تاریخی است که توانست مدت کمی پس از اکران علاقه و توجه بسیار از فیلم دوستان را به خود جلب کند این فیلم با ژانر تاریخی و عاشقانه توانست مسائل تاریخی را بازتاب دهد همچنین انتخاب بازیگران محبوب سینما در این فیلم به جذابیت هرچه بیشتر این فیلم افزود.از دیگر فیلم های دیگر که پیشنهاد میکنم حتما آن را تماشا کنید. دانلود سریال همگناه است این فیلم با داستان جذاب و دیدنی اش می تواند اوقات خوشی برای شما فراهم کند.

محتوا بازبینی شده و مناسب تماشا با خانواده می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *